Crossfit Studio

Joci In Progress


Mindig is lenyűgöztek azok az átalakulások, amiket napról napra látok, és legalább ennyire lenyűgöz az is, amikor valaki 3 hónap kemény munkája után izomból arconfossa magát azzal, hogy visszatér ugyanabba a kerékvágásba, ami olyan lélektani mélységekbe taszította, ahonnan szinte elképzelhetetlen volt a menekülés. Erőt vesznek magukon, megcsinálják a nehezét és utána köszönték szépen, megcsinálták az utána fotót, kiment instára, aztán hétről hétre fokozatosan bontják le, amit előtte kemény munkával felépítettek, vagy jobb esetben megelégednek azzal hogy a szánalmasból átkerülnek az elviselhető kategóriába. Na Joci nem volt ekkora láma, mert egyrészt hallgatott rám, másrészt ő a programja első hetei után fejébe vette, hogy baszógép latin lever testet akar magának az esküvőjére, ami jövő májusban esedékes.


Lefogyasztani valakit nem nagy kunszt. Kevesebbet kell flamózni és többet mozogni. Amikor alakformálásról, száraz izomtömeg növelésről beszélünk az már nem egészen ugyanaz a kávéház. Izom nem képződik magától, a táplálkozás minősége még fontosabb, mint fogyáskor és meg kell tanulni edzeni, először helyesen, aztán keményen. Joci programját zártuk 90 nap után és ahogy abban a bejegyzésben írtam, elkezdtük az átalakulás második fázisát és ebben a bejegyzésben megmutatom, hogyan alakult az elmúlt két hónap.


A fenti, bal oldali képen Joci 120 kiló, ez az augusztusban lezárt 90 napos program kezdetekor készült, a jobb oldali képen 95,5 kg körül van, ami pedig mostani kép. Mivel az elmúlt fél évben reálisan 2-3 kg izmot pakoltunk Jocira, ezért kb 27-28 kiló ledolgozott súlyfelesleget jelent és hát a képek, meg az igazán MIAFASZ kategória. Amikor megkaptam a képet első ránézésre azt mondtam, hogy nem rossz, nem rossz, de aztán amikor egymás mellé tettem őket, akkor azért elmentem gatyát cserélni.


Ismerős az érzés, amikor az álmaink tárgya messze van, mint a magyar média a függetlenségtől?! Amikor olyan messziről kéne elindulni, hogy már inkább bele se fogsz, mert 5-10-20 év elbaszásait olyan munka lenne helyrehozni, hogy a gondolattól is felkavarodik a gyomrod?! Ez az általános hozzáállás, pedig sosem az aktuális állapot számít, hanem a folyamat, amiben vagy. Egy 3 hónapos program elegendő, hogy fordíts a sors kerekén, 3+3 hónap alatt el lehet jutni, ahova Joci jutott, igaz hogy Joci nem sumákol, nem kreténkedik hanem megcsinálja, amit leírok neki.

Az alapkoncepció az volt, hogy 3 szakaszra bontjuk az átalakulást:

1. Az első 3 kissebb fázisra bontott három hónapos szakasz volt, ahol fokozatos terhelésnöveléssel, sok kardioval, megfelelő 15-20%-s kalóriadeficittel ledurrantottuk a súlyfelesleg nagy részét, erről ebben a bejegyzésben írtam részletesebben.

2. A második fázis, erősítő alapozás, tehát a második 3 hónapos szakasz - amit szeptemberben kezdtünk és Karácsonyig tart - már a száraz izomtömeg növeléséről, a testarányok megfelelő alakításáról, az erőnövelésről és úgy általánosságban véve a férfias formák megalapozásáról szólnak. Széles váll, páncél mell, lapos has, szűk derék, tónusos karok, vastag pénztárca. Ezektől lesz egy férfitest férfias. Ezeknek a megalapozása, az alapgyakorlatok elsajátítása és a nagyobb kapacitású munkára való felkészítés zajlik jelenleg.

3. A harmadik 3-5 hónapos szakasz pedig az abszolút hipertrófia jegyében telik majd. A hipertrófia lényegében az izomtömeg növelését jelenti, amit a megfelelő végrehajtás, intenzitás, ismétlésszámtartományok, regeneráció, tápanyagbevitel jelent majd. Ez lesz a csúcstámadás, valamikor Januártól, erről majd írni fogok akkor, feltéve hogy Jociba lesz elég spiritusz, hogy végigcsinálja a következő fél évet. Az étrend tekintetében a kalóriabevitelt növeltük, nem erőltetjük a kalóriadeficitet, inkább a balanszra törekszünk, ami Jocinál 2800-3000 kalória körül van és napi 150-180 gr fehérjét célzunk, így 'maingaining' van, tehát a legideálisabb állapot, ha izomtömeget akarsz felszedni és közben dekáról dekára, a zsírtömeg is szépen csökken. A második fázis közepén tartunk, képzeljétek el mi lesz, ha minden a terv szerint halad! Jelenleg egy héten 3 teljes testes kondis edzést és 2 progresszívan felépített kardiot végez Joci. Az utolsó képen gyönyörűen látszik, hogy definiálódni kezdtek a különböző izmok. A D-s csöcsökből kerekedő mellizmok formálódtak, a bojler helyett, hiába fedettek még, a haránthasizom (oldalt) formái előbújtak, a karok, vállak szebbek, a derék most először szélesebb, mint a váll és úgy általánosságban véve az egész fizikum nem egy puhány fosra emlékeztet, hanem egyre atletikusabb, masszívabb és esztétikusabb. Arról nem is beszélve, hogy a fogyás után a hastáji bőr visszahúzódása tovább javít az összképen, az ugyanis szinte mindig lassabb, mint a zsírvesztés.


Majd elfelejtettem, Joci vérnyomásproblémákkal küzdött, itt van a korábban írt adatairól egy kép:

A 130/70, 140/80-as átlagértékek után jelenleg:

Szóval a Mire elég fél év edzés? kérdésre a válasz nem egyszerű, sok tényezőtől függ. Joci nagyon a nulláról indult, de fél év után a fizikai állapota már rég nem az a fostenger, ami előtte volt. A legfontosabbak viszont mindig az egészségügyi szempontok és fél év edzés tudatos táplálkozással kiegészítve megerősíti a szívizmot, javul a csontsűrűség, az ízületek, inak, szalagok ugyanúgy reagálnak a terhelésre és adaptálódnak, mint az izomzat, így azok is erősödnek (Joci ízületi panaszai is megszűntek), az idegrendszer szintén fejlődik, az ideg-izom kapcsolatok megerősödnek, hatékonyabban és pontosabban tudod használni a tested és a mentális egészségről nem is beszéltünk, meg arról hogy statisztikák ezzel az életmódváltással Joci legalább 10 évvel tovább élhet és ez a nem mindegy! Egy programot emészthető szakaszokra kell felosztani és kihívást jelentő, de elérhető célokat kell megfogalmazni. Így az idő nem lesz tényező többé, csak azon kapod magad, hogy faszán érzed magad a bőrödben és az idő megfelelő ütemben telik.